Riksrevisjonen gjennomførte ei grundig gransking av Forsvaret sine prosessar for avhending av eigedom, bygg og anlegg i perioden 2004–2005.
Bakgrunnen for denne granskinga var den pågåande omlegginga av Forsvaret, med mål om å redusere driftsutgifter og frigjere ressursar til andre prioriterte område. Formålet med granskinga var å vurdere om avhendinga vart gjennomført i samsvar med Stortinget sine vedtak og føresetnader.
Granskinga avdekte fleire manglar i planleggingsprosessen og beslutningsgrunnlaget. Avhendinga skulle i hovudsak skje på ein forretningsmessig måte, men samfunnsmessige interesser som friluftsliv og kulturhistorie vart ikkje alltid tilstrekkeleg vurdert. Døme på problematiske sal inkluderte Østre Bolærne og Midtåsen 30 i Oslo, der det vart stilt spørsmål ved prosessane og omsynet til allmenta sine interesser. Det var òg manglar i dokumentasjon og vurdering ved enkelte sal.
2.2 Avhending av overflødig eiendom, bygg og anlegg
Samfunnsmessige interesser
Av St.prp. nr. 45 (2000–2001) og St.prp. nr. 77 (2000–2001), jf. Innst.S. nr. 343 (2000–2001), framgår det at avhendingen av Forsvarets eiendommer primært skulle foretas på den for staten mest forretningsmessige måten, og avhendingsinstruksen skulle legges til grunn. Videre framgår det at for visse typer eiendommer som er av stor betydning når det gjelder kulturhistorie, naturvern og allmennhetens muligheter for friluftsliv, måtte spesielle forhold tas i betraktning. Det ble vist til at Forsvaret og miljøvernmyndighetene samarbeidet om en kartlegging og vurdering av slike verdier. Ved energi- og miljøkomiteens behandling av St.meld. nr. 39 (20002001) Friluftsliv, jf. Innst. S. nr. 114 (2001–2002), mente komiteens flertall at statlige eiendommer som blir solgt, for eksempel forsvarseiendommer, blir vurdert som friluftsområder for allmennheten.
(...)
Eiendommene ble kategorisert etter netto økonomisk utviklingspotensial. Det ble ikke vurdert om det var knyttet samfunnsmessige interesser til planlagte salg, eller om enkelte lokalsamfunn ble særlig sterkt berørt av avhendingen. I undersøkelsen stilles det spørsmål ved at det ikke tidlig i prosessen ble foretatt en kartlegging av eiendomsporteføljen for å klargjøre hvilke eiendommer som ville ha betydning for kulturhistorie, naturvern og allmennhetens muligheter for friluftsliv.
Forsvarsbygg på si side hevdar at:
Når det gjelder eiendommer som kan ha betydning for naturvern og allmennhetens muligheter for friluftsliv, viser Forsvarsbygg til at Skifte Eiendom gjennom et bevisst samarbeid med lokale og regionale myndigheter løpende har ivaretatt samfunnsmessige behov. Hovedvirkemidlet er reguleringsmessige løsninger og klausuleringer.
Dette kan ein ikkje tolka på annan måte enn at Forsvarsbygg plasserte ansvaret for friluftslivet over på Skifte Eiendom, som igjen peikar på «reguleringsmessige løsninger» - altså reguleringsplanen.
Manglande omsyn til samfunnsinteresser
Riksrevisjonen peika på behovet for betre planlegging og dokumentasjon i avhendingsprosessen. Det vart òg understreka at det var naudsynt å sikre betre ivaretaking av samfunnsmessige interesser ved framtidige avhendingsprosessar. Departementet anerkjende dei påpeikte manglane og skildra tiltak for å forbetre prosessane, og å sikre meir realistisk budsjettering og omsyn til samfunnsinteresser.
Riksrevisjonen konkluderte med at det var behov for betydelege forbetringar i identifisering, utrangering og avhending av Forsvaret sine eigedommar, med betre planlegging, dokumentasjon og omsyn til samfunnsinteressar.
Dette var i åra før Skifte Eiendom starta salet av Bømoen. Men i kva grad endra det statlege selskapet praksis og handla i samsvar med Stortinget sine føresetnader?
Voss kalla inn eksperthjelp
I Skifte Eiendom sin eigen avhendingsrapport 2001-2012 står det:
Det er ingen liten jobb å forvandle en sliten militærleir til et attraktivt bo- og næringsområde. For Bømoen tok det fire år.
Vi fikk med oss Arne Hjeltnes, og inviterte til åpen dag med idedugnad på Bømoen. Her fikk alle som ønsket det muligheten til å komme med sine innspill. Disse ble senere implementert i en mulighetsstudie. Den nye eieren av Bømoen leir er Bømoen AS.
– De er allerede godt i gang med å realisere planene for leiren. Her skal det bli både boliger og næringsvirksomhet, sier Østhagen.
Den lille vestlandsbygda fikk det store naturområdet ryddet og levert tilbake, og et lite stykke Norge ble igjen gitt tilbake fra Forsvaret til allmennheten.
Slik såg Skifte Eiendom på si eiga rolle! Korleis ser heradsstyret på si rolle? Er «allmennheten» endeleg i fokus i 2024 så feilen blir retta opp? Og kva ville Riksrevisjonen sagt om salet av Bømoen i dag?
Kjelder:
Riksrevisjonens undersøkelse av avhending av eiendom, bygg og anlegg i Forsvaret
Skifte Eiendom: Rapport om avhending av forsvarseiendommer 2001–2012