Kartet over: Utsnitt av plankart datert 15.05.24. Område næring (NÆ1), lufthavn (LHA2) og råstoffutvinning (#3) er foreslått tatt ut av planen.
Bakgrunnen for Bømoen sin reguleringsplan er et omfattende arbeid, med mange steg og vurderinger over flere år. Da Forsvaret la ned aktiviteten på Bømoen i 2008, hadde området ingen reguleringsplan. Man kunne legge til rette for ny bruk av området, og senere har Bømoen gjennomgått flere faser av planlegging og vurdering.
Tidslinje
I 2009 var det en idédugnad og i 2011 en mulighetsstudie som samarbeid mellom Voss kommune og Forsvarsbygg.
I 2013 kjøpte Bømoen AS det 2000 mål store området, og startet arbeidet med en privat områdereguleringsplan i 2014. Konsekvensutredninger fra 2015–2016 pekte på flere interessekonflikter. Dette førte til mange diskusjoner og justeringer før den første private reguleringsplanen ble lagt ut på høring i 2017. Planen fikk mye oppmerksomhet og motstand, særlig på grunn av forslag om boligbygging. Lokalsamfunnet, inkludert idrettslag, turistnæringen og næringslivsaktører, ville bevare Bømoen som et område for friluftsliv og rekreasjon.
I 2020 kom ny kommuneplan som ikke inkluderte boligbygging på Bømoen, men planen tok opp i seg nærings-, fritids- og turistformål introdusert i Bømoen AS sin private reguleringsplan fra tre år tidligere.
I 2021 startet ny dialog mellom kommunen og Bømoen AS om videre planarbeid. I juni 2023 ble nytt utkast av planen lagt ut på høring, og nå var engasjementet og antallet innspill enda større enn i 2017.
Innspill
Luftsportsmiljøet var blant de mest aktive, med hele 326 innspill. De påpekte hvor viktig Bømoen er for luftsportsaktiviteter, både lokalt og internasjonalt. Mange fryktet at utbyggingsplanene kunne true eksistensen av disse aktivitetene, som har stor betydning for lokalsamfunnet og for Voss sitt omdømme som et senter for ekstremsport. I tillegg til luftsport, ble det påpekt hvordan en utbygging kunne ha negative konsekvenser for det lokale næringslivet.
Mange vossinger og ulike organisasjoner uttrykte også bekymring for at utbyggingsplanene ville føre til tap av viktig natur og redusere Bømoens verdi som turområde. Naturmangfold, rekreasjon og friluftsliv ble fremhevet som helt avgjørende elementer som måtte vernes.
Endringer
Etter grundig gjennomgang av alle innspillene, ble det gjort flere endringer i reguleringsplanen. For eksempel ble det lagt til hensynssoner for å sikre drikkevannskilden, kulturminner og viktige naturverdier. Det ble også gjort endringer for å redusere støy og sikre bedre håndtering av overvannsproblematikk. På noen områder, nærmere bestemt NÆ1, LHA2 og råstoffutvinningsområdet #3, har man ikke oppnådd enighet, og rådmannen tilrår at disse blir tatt ut av planen.
Rådmannens tilråding om å godkjenne planen med disse endringene er et forsøk på å imøtekomme ulike interesser. Med hensyn til friluftsinteressene, blir store deler av området avsatt til grønnstruktur og friluftsliv. Videre hevder kommunen at tilrettelegging for videre utvikling av næring ved flyplassområdet ikke skal gå på bekostning av eksisterende aktiviteter og at viktige turstier og turløyper blir sikret.
Konsekvensutredninger viste hvordan viktige biotoper og artsrike områder kunne vernes. Store deler av planområdet blir avsatt til LNF-formål, grønnstruktur og friluftsliv, noe som skal bidra til å sikre det biologiske mangfoldet.
I vurderingen av innspillene fra næringslivet ble det tatt hensyn til hvordan en utbygging kan påvirke den lokale økonomien. Mange påpekte at Skydive Voss og andre ekstremsportaktiviteter er viktige for turistnæringen på Voss. Det blir foreslått reduksjon av næringsareal ved flyplassen og tilrettelegging for at eksisterende luftsportsaktiviteter skal kunne fortsette.
Rådmannens forslag til politisk vedtak oppsummeres slik:
Kommunestyret godkjenner områdereguleringsplan for Bømoen slik det går fram av plankart, bestemmelser og planomtale sist revidert 15.05.2024, signert 3RW arkitekter AS, med følgende tilleggspunkt:
- Område næring (NÆ1), lufthavn (LHA2) og råstoffutvinning (#3) skal tas ut av planen.
- Plankart og bestemmelser skal rettes opp med hensyn til at områdene blir tatt ut.
Kilder: https://voss.herad.no/politikk-og-administrasjon/politikk-og-innsyn/moteplan/
Vi kommer tilbake til vurderinger av planforslaget.