Det er i siste planforslag foreslått Kombinert Bebyggelse og Anleggsformål (KBA7) på tomta klubben har disponert/festet i 47 år, og skogen som omkranser klubben.
KBA på areal som er avsatt til idrettsformål (IDR) i kommuneplanen.
Hvorfor legge bygg og anlegg på en idrettstomt? Dette har heller ikke Bømoen AS klart å forklare nødvendigheten av. Selskapet har tidligere forklart at de ønsker en «korridor» gjennom fallskjermklubbens område, til det foreslåtte NÆ1 og grusuttaket, og videre at kontorarealene var nødvendig for etablering av industriområdet/grusuttaket.
Ettersom NÆ1 nå er foreslått tatt ut av planen, er det uforståelig at Voss herad ikke også tar ut KBA7. Bømoen AS har i såfall ikke lenger behov for dette området.
Konsekvenser av utvidelsen av KBA7 inn i IDR-området:
- Skogen som omkranser feltet vil bli borte. Denne skogen fungerer også som en lydskjerming og som en ramme rundt hoppfeltet. Besøkssenterets attraktivitet og utseende er avhengig av denne skogen.
- Det blir tilnærmet ingen plasser igjen til telt for våre medlemmer. Dette er et nødvendig tilbud særlig for yngre medlemmer av idrettslaget, og et viktig område for miljøet vårt.
- Halve inngangspartiet til Voss Fallskjermklubbs besøkssenter vil fjernes, og resten vil se malplassert/rasert ut. Dette vil være svært ødeleggende for våre gjester.
- Klubben har de siste to åra opparbeida arealene på IDR tomta som av Bømoen AS nå er foreslått omregulert til KBA7. Klubben har nylig, fordi det har vært nødvendig, investert rundt 500 000 kr i innkjøring/parkeringsarealene der, mer effektiv parkeringsplassbruk, og ryddigere innkjøring. Klubben har også investert store summer i fasilitetene på de 2-3 målene som ligger i området KBA7 foreslått tatt fra klubben. Vi har gjort nødvendig utvikling her, med en naturlig plan om at arealet vi har disponert i 47 år skal vi beholde.

Skogen med rød ring er den samme som merket i plantegning under. Denne skogen og dette arealet er helt nødvendig å beholde for Voss Fallskjermklubb.

Bømoen AS har beskrevet området som en «nødvendig korridor» mellom KBA7 og NÆ1. Da de skulle forsvare utbygging i nye utvidede KBA7, så var det fordi de trengte kontorbygg for å bygge ut grusuttak og annen industri i NÆ1. NÆ1 skal nå ut av planen og det er derfor ingen grunner igjen for å beholde dette arealet til KBA7, ei heller andre arealer for kontor eller anlegg på nordsiden av flystripa. Uavhengig av Bømoen AS’ svært tvilsomme forklaring på behovet, vil en utbygging som dette være svært ødeleggende for Voss fallskjermklubb.
Vi er veldig skuffa, og forstår ikke at administrasjonen i Voss herad ikke tar til seg tilbakemeldingene fra Voss Fallskjermklubb. Klubben har brukt enorme ressurser på dette arbeidet, med arkitekt og utallige møter og frivillig innsats fra styret i klubben gjennom mange år. Denne saken har kostet klubben dyrt, og virker ikke til å ta slutt før Voss herad setter ned foten for Bømoen AS.
Voss herads administrasjon har ikke evnet å forstå våre behov, og har i stedet gitt etter for press fra Bømoen AS om å endre det etablerte. Vi har sagt fra om våre behov for avklaringer og en avtale i snart 10 år, samt forklart behov for arealene i gjentatte møter med administrasjonen de siste åra.
Nåværende og tidligere rådmann, og nåværende og tidligere teknisk sjef har i stor grad vist støtte til Bømoen AS forslag, på bekostning av alle andre. Prosessen har vært helt uforståelig uprofesjonell, og Voss herad har fremstått som de har manglet prioriteringer og planer.
Igjen legges det fram et svært ødeleggende forslag for videre drift av fallskjermklubben, som vi igjen må bruk store ressurser på å forsøke stoppet. Klubben klarer snart ikke å kjempe for å kunne forbli på plassen lengre.
Mesteparten av KBA7 må reguleres til idrettsformål.
Bømoen Flyplass er en luftsportsflyplass, og arealene må settes av utelukkende til luftsportsaktivitet og flyplassrelatert virksomhet.
For å unngå en evigvarende konflikt med investeringsselskapet som ønsker flyplassen til livs, må arealene nord for flyplassen eksproprieres. Bømoen AS ønsker ikke flyplass, og alle prioriteringene deres går på bekostning av en veldrevet og trygg flyplass i framtida.
Reguleres området til idrett, så kan heller ikke heradet akseptere at Bømoen AS nekter å leie ut til Voss Fallskjermklubb, eller eventuelt kun vil leie ut i 20 år – for så å forlange at all aktivitet innstilles. Da har heradet direkte hjemmel til å ekspropriere, noe som helt klart må skje for å ivareta både samfunnets og idrettens interesser.

Området merket med rød firkant LHA er i dag sikringsområder for flyplassen. Fallskjermer lander her, og må ha denne muligheten. Fly og helikoptre takser og parkerer her. Området må derfor reguleres til Lufthavn, ev. idrett, da det er idrettslig aktivitet som drives på flyplassen. Vi forstår ikke at dette er satt av til KBA. Området kan av hensyn til flyplassen aldri bygges ut, og bør derfor reguleres til Lufthavn.
Videre ber vi om at området i KBA7 merket i grønn firkant i skissen settes av til idrettsformål (IDR). Dette området er resten av skogen fallskjermklubben benytter til teltovernattinger. Hele skogen må ivaretas, av helt naturlige årsaker beskrevet i Voss Fallskjermklubbs høringsinnspill.
Omårdet merket med sort ramme må reguleres til idrettsformål, evt Lufthavn. Dette er arealene de to idrettslagene Voss Flyklubb og Bømoen Flyklubb benytter seg av, til hangarer, flyparkering og klubblokaler. Arealet er helt nødvendig for videre drift av idrettslagene og aktivitet på flyplassen.
Området merket med blå firkant under må reguleres til flyplassrelatert næring: Her er det i dag drivstoffanlegg og hangarer til helikoptre og beredskap. I framtiden kan det også utvikles luftsportsenter og hangar/infrastruktur til el-fly på dette området.
Det er ikke plass til KBA7 på flyplassen. Som man ser av skissen er det ikke areal igjen til annet enn lufsport og flyplass-relatert virksomhet. Dette må komme fram tydeligere i reguleringsplanen dersom Voss herad ønsker å ivareta dagens og framtidens drift av flyplassen.
Buffersone sør av rullebanen:
I siste planforslag er det lagt inn en 25 m buffersone på sørsida av flystripa, se kart over. Denne buffersonen må være minst 50 meter av hensyn til flysikkerhet, visuell oversikt og turbulens. Vi har i høringsinnspill bedt om 100 meter.
I tillegg er det en skoglinje sør av flyplassen som gjør flyplassen unik utseendemessig, og som bør ivaretas for å sikre at Bømoen flyplass forblir attraktiv også som et besøkssenter.
NÆ1 og NÆ2 må ut av planen. Fullstendig. I tråd med formannskapets føringer fra i fjor, og i tråd med kommuneplan.
Bømoen må forbli som den er nå. Det er nok næringsarealer andre steder på Voss som dekker behovene i vår levetid.
Andreas Håland Hemli
Dagleg leiar Voss Fallskjermklubb
Les også:
Voss Fallskjermklubb - høringssvar 2023
Norges Luftsportsforbund - høringssvar 2023